Missa inte våra kommande webbinarier!
Signa upp till vår mejllista så får du information direkt när vi har nya webbinarier på gång!
TIDIGARE WEBBINARIER
KKM Labs – Är LinkedIn den rätta kanalen?
Välkommen på ännu ett kostnadsfritt webinarium från KKM Labs!
Hur bör du tänka när du väljer sociala medier och vad särskiljer LinkedIn från andra kanaler?
Detta webinar kommer vara grundläggande om fördelar och nackdelar med att välja just LinkedIn som socialt medie. Vi kommer fokusera på hur du ska tänka vid planeringsstadiet när det gäller betald annonsering.
Vi kommer prata om
-Analys och insikt när det gäller målgrupp och kampanjidé
-Mediets räckvidd i olika målgrupper
-För och nackdelar med Linkedin
-Plattformen Linkedins möjligheter
Om Context Media
Vi är en kanaloberoende mediebyrå med stort engagemang. Hos oss finns mediastrateger, analytiker, digitala specialister och projektledare men också verktyg och insikter för att verkligen kunna göra skillnad för våra uppdragsgivare.
OM KKM Gruppen
Vi arbetar inom hållbarhet, samhällsansvar och kunskapsöverföring. Vi hjälper företag, ideella organisationer och offentlig sektor att nå ut och påverka sina målgrupper i viktiga samhällsfrågor.
Både Context Media och KKM Gruppen är stolta medlemmar i THINC – The Incredible Collective
Deltagare
- Paul Edlund – Digital specialist Context media
- Peter Östlund på KKM Gruppen
Hur gör man en bra brief? En bra brief är en förutsättning för bra kommunikation.
Välkommen till ännu ett kostnadsfritt webinarium från KKM Labs. Tema: ”Varför briefen är så extremt viktig och hur du ska tänka”.
Briefen är den mest avgörande fasen i överföringen från marknadsförare till byrå, men också en av de svåraste faserna för båda parter. Enligt undersökningar gjorda av BetterBriefs1, säger 80% av kunderna att de är duktiga på att skriva briefer. Men endast 10% av byråerna håller med.
Vi anser därför att detta är ett av de viktigaste förändringsarbeten som måste till för att skapa bättre kommunikation. Välkommen till ett webbinarium som ger nya insikter, konkreta tips och rekommendationer för att skriva bättre briefer.
Om Habermax
Habermax levererar träffsäkra analyser och insikter. Genom sin metod tar de fram relevanta och opolerade sanningar. De hjälper sina varumärkesägare att navigera. Bättre än konkurrenterna hävdar de själva. De tar reda på var ni står, och ger riktningen om vart ni ska.
OM KKM Gruppen
Vi arbetar inom hållbarhet, samhällsansvar och kunskapsöverföring. Vi hjälper företag, ideella organisationer och offentlig sektor att nå ut och påverka sina målgrupper i viktiga samhällsfrågor.
Både Habermax och KKM Gruppen är stolta medlemmar i THINC – The Incredible Collective
Välkommen till en mer insiktsfull verklighet.
Magnus Hård CEO & Strategiansvarig Habermax
Jens Krona CD & Varumärkesstrateg Habermax
Peter Östlund på KKM Gruppen
Deltagare
- Magnus Hård – CEO & Strategiansvarig Habermax
- Jens Krona – CD & Varumärkesstrateg Habermax
- Peter Östlund på KKM Gruppen
Har du koll på målgruppen invandrare?
Hur ser det egentligen ut i det svenska mångkulturella samhället idag? Vilka är invandrare? Hur stora är målgrupperna, vilka är de kulturella skillnaderna och vilka är dina potentiella målgrupper?
I detta webbinarium pratar vi om hur viktig målgruppsanpassad kommunikation är i ett samhälle med människor med olika parallella kulturarv.
Traditionella varumärken, företag och t.o.m. myndigheter har ofta ingen vettig strategi för att nå en stor grupp av de svenska invånarna med utländsk härkomst. En oerhörd potential i det svenska samhället som sällan lyfts till något positivt och spännande i läskiga tider av ökad ”vi och de”-tänkande.
Av Sveriges totalt ca 10 miljoner invånare är 19,6 % utrikes födda (SCB 2019) och mer än 25% har någon form av invandrarbakgrund. Detta är starkt heterogena grupper med egna konsumtionsmönster, behov, livsstilar och attityder. Ofta med lägre kännedom kring exempelvis svenska varumärken.
Utgångspunkten är att se möjligheterna och att hjälpa dig i dina tankar kring marknadsföring där dessa grupper bättre kan identifiera sig med organisationen, varumärket, produkter och tjänster.
Vi tittar denna morgon bland annat på:
– Behov och konsumtionsmönster bland invandrargrupper.
– Hur kommunicerar du trots de heterogena grupperna inom den breda målgruppen? Finns det några gångbara manér?
– Vi tittar på andra case som lyckats inom området.
– Finns det bra alternativa medieval, kanaler eller nya sätt att nå ut till grupperna?
Deltagare
- Peter Östlund – Moderator – Partner och försäljningschef på KKM Gruppen.
- Amjad Aloul – VD / CEO – Amjad Aloul arbetar med marknadsföring, affärsutveckling och mångfaldsfrågor. Han ligger bakom Crossborder Communication, kommunikationsbyrån som hjälper företag och myndigheter att nå ut och kommunicera med invandrargrupperna i Sverige.
Ger er kommunikation affärseffekt?
Välkommen på ännu ett kostnadsfritt webinarium som KKM Labs håller i. Temat är denna gång som dagens gäst Magnus Hård på Habermax själv beskriver det: ”Den oputsade sanningen om kommunikationens effekt”.Vi kommer att prata om den kanske viktigaste frågan kring kommunikation – affärseffekt. Hur du maximerar effekten av dina marknadsföringsinsatser.
Ägare och ledning kräver i allt högre grad att effekten av kommunikationsinsatser måste redovisas på ett tydligare sätt. Vilket innebär att du måste veta hur du skapar effekt, kunna bevisa det och presentera resultatet på ett pedagogiskt sätt.
Om Habermax
Habermax levererar träffsäkra analyser och insikter. Genom sin metod tar de fram relevanta och opolerade sanningar. De hjälper sina varumärkesägare att navigera. Bättre än konkurrenterna hävdar de själva. De tar reda på var ni står, och ger riktningen om vart ni ska.
OM KKM Gruppen
Vi arbetar inom hållbarhet, samhällsansvar och kunskapsöverföring. Vi hjälper företag, ideella organisationer och offentlig sektor att nå ut och påverka sina målgrupper i viktiga samhällsfrågor.
Välkommen till en mer insiktsfull verklighet.
Deltagare
- Magnus Hård CEO & Strategiansvarig Habermax
- Peter Östlund på KKM Gruppen
Kommunicera ert hållbarhetsarbete på ett effektivt och strukturerat sätt.
Välkommen på ännu ett kostnadsfritt webinarium som KKM Labs håller i. Temat är denna gång hur du kan kommunicera ert hållbarhetsarbete på ett effektivt och strukturerat sätt.
Ett medvetet och genuint arbete med hållbarhet kan stärka både varumärket i stort och attraktionskraften som arbetsgivare. Många upplever det dock som svårt att kommunicera kring hållbarhet. Det är utmanande att lägga budskapet väl avvägd nivå utan att det framstår som ”greenwashing”. Samtidigt är det viktigt att kommunicera det fina arbete som man faktiskt gör.Tillsammans har experter i Thinccollective tagit fram Sustainability Communication Model. Modellen syftar till att ge dig ett användbart verktyg för att kommunicera dina hållbara lösningar, oavsett område, social, miljö eller ekonomisk hållbarhet.
I denna dragning kommer experterna i Thinccollective presentera Sustainability Communication Model.
Deltagare
- Per Hazelius Hållbarhetskommunikation KKM Gruppen
- Magnus Hård CEO & Strategiansvarig Habermax
- Clara Holmberg Kommunikationskonsult Nowa Empower
- Stefan Kavsjö kommunikationsrådgivare Nowa Empower
TikTok och effektiva kampanjer i sociala medier
KKM Labs bjöd in till ännu ett kostnadsfritt webinarium. Denna gång handlade det om sociala medier med fokus på TikTok. Vi gjorde det tillsammans med vår expert på digitala medier, Åsa Langmaid som jobbar vårt nätverk Thinc där hon är Head of Digital och så hade vi Emma Anderberg från TikTok med oss.
Vi tittade på vilka sociala media som är på väg upp och vilka är på väg ut. Vilka målgrupper använder vilka kanaler. Vi sneglade lite på Internetstiftelsens rapport.
Vi gjorde en liten större presentation av TikTok beroende på att vi tycker oss märka att många inte känner till så mycket om denna kanal.
Om TikTok
- Vilka målgrupper använder kanalen
- Vilka annonserar där idag
- Hur det vinnande konceptet ser ut.
Deltagare
- Åsa Langmaid Head of Digital på Thinc
- Emma Anderberg Agency Partnerships Manager på TikTok.
- Peter Östlund KKM är Moderator
Inkluderande kommunikation – så lyckas ni i praktiken
Vi på KKM är så stolta över att få presentera ännu ett spännande kostnadsfritt webbinarium.
KKM & Make Equal samarbetar i uppdrag där det är extra viktigt med målgrupper som annars kan känna sig exkluderade eller inte ens tilltalade. Det kan exempelvis handla om att intressera fler yngre killar för arbete vårdsektorn, locka fler kvinnor till techbranschen eller få in fler unga i lokalpolitiken. Ibland handlar det om riktade satsningar för att nå dem vi vanligtvis inte når, ibland om att upptäcka omedvetna normer och värderingar som gör att vi inte når och inkluderar vissa.
Make Equal är antagligen de i Sverige som har mest erfarenhet och är bäst på inkludering. De gör vad de heter. Genom lösningsfokuserade metoder för jämlikhet och inkludering stöttar de verksamheter i offentlig och privat sektor i att lyckas bättre och få fler att engagera sig i att skapa positiv förändring. Utifrån sin modell in-inne-ut och erfarenheter från de 10 år de jobbat fram sina metoder, ger de inspiration och kunskap för att framgångsrikt nå och inkludera alla ur sin potentiella målgrupp. Ledord är praktiskt och konkret.
På detta webbinarium ger Frida Hasselblad, VD på Make Equal, en introduktion till inkluderande kommunikation. Frida ger här praktiska tips och verkliga exempel på både bra och sämre kommunikation ur ett inkluderingsperspektiv.
Deltagare
- Frida Hasselblad, VD Make Equal
- Peter Östlund, KKM
Få SYV att använda era material
KKM presenterar resultaten av en undersökning via Gratisiskolan.se där Studie- och yrkesvägledare berättar hur de bedömer externa material, för att använda eller att inte.
Undersökningen ger också en grov bild av hur vägledningen i vid bemärkelse fungerar idag och hur Vägledare vill att det skall fungera framöver.
Denna morgon får vi hjälp av experterna Agneta Kronqvist och Carina Hafrén på Skolverket som berättar om hur skolans uppdrag ser ut när det gäller vägledning i vid bemärkelse. De kommer med tips på hur man som exempelvis branschorganisation kan agera för att få ett bra resultat i sin skolkontakt.
Deltagare
- Agneta Kronqvist Skolverket
- Carina Hafrén Skolverket
- Peter Östlund på KKM är moderator
Målet med webbinariet är att ge konkreta tips på hur ni kan göra för att få era branscher, yrken, material och satsningar mer användbara för skolpersonal och få dem att användas och spridas av vägledare. Hur ni får era yrken och branscher uppmärksammade och diskuterade av unga helt enkelt.
Är framtidens mässa digital?
Saco Studentmässa har drivits mycket framgångsrikt på flera orter under många år som en fysisk mässa. Tiotusentals gymnasiestudenter har varje år besökt de uppskattade mässorna och mängder av utställare ser mässan som en självklart sätt att nå gymnasiestudenter.
När Pandemin slog till så tog Saco tidigt beslutet att genomföra en helt digital mässa med besökare och massor av utställare iställer för att ställa in.
Sandra Wahlgren som är projektledare för Saco Studentmässa berättar i detta spännande webbinarium om sina erfarenheter. Vad bör du tänka på om du skall genomföra en digital mässa och vilka lärdomar Saco har fått under resans gång.
Hur framtidens mässa ser ut. Är den digital, eller är den blended och hur går tankarna här?
De flesta lärdomarna som Saco har dragit kan appliceras på alla mässor och branscher oavsett målgrupp och är inte specifika för unga vuxna som Saco jobbar med.
Titta gärna in på Sacomässan.se
Deltagare
- Sandra Wahlgren Projektledare Saco Studentmässa.
- Ita Grossman Teknisk chef på ITmaskinen som har tagit fram den tekniska plattformen för den digitala mässan.
- Peter Östlund på KKM är moderator.
Få din fråga diskuterad i skolan
Här presenterar vi på KKM resultaten av undersökningen där pedagoger ger sina åsikter kring hur de bedömer och väljer lärresurser och kostnadsfria skolmaterial att använda i sin undervisning.
Undersökningen gjordes via Gratisiskolan.se
Denna morgon kommer vi även att ha hjälp av Peter Karlberg på Skolverket som berättar om hur Skolverket vill hjälpa lärare att utvärdera och välja lärresurser.
Målet med seminariet är att ge konkreta tips på hur du kan göra för att få era material mer användbara för skolpersonal och få dem att användas. Hur ni får er fråga diskuterad i skolan.
Vi kommer även att prata lite om hur du kan marknadsföra dig mot lärare och vägledare, med fokus på målgrupper och olika kanaler.
Deltagare
- Peter Karlberg Skolverket
- Henrik Larsson ansvarig för pedagogisk utveckling på KKM’
- Peter Östlund på KKM är moderator